Det vita snuset och puffbars har blivit allt mer populärt bland ungdomar och är för många av dem en inkörsport till ett helt onödigt nikotinberoende. Lockande smaker lurar unga att tro att produkten är ofarlig, men den är lika beroendeframkallande som alla andra tobaksprodukter.

Vitt snus, som av tobaksindustrin kallas tobaksfritt snus eller nikotinportioner/påsar, är en relativt ny produkt som började säljas i Sverige 2016. Sedan dess har både utbud och efterfrågan ökat drastiskt. Idag har i princip alla stora tobaksföretag lanserat sina egna varumärken, såsom Zyn av Swedish Match, Lyft av British American Tobacco, och Nordic Spirit av Japan Tobacco International. Produkten har blivit alltmer populär, inte minst bland barn och ungdomar. Andelen unga mellan 14-18 år som har använt vitt snus ökade från sju till hela 19 procent mellan 2019 och 2020.

Tobaksföretag marknadsför ofta vitt snus som tobaksfritt – trots att produkten innehåller höga doser nikotin som utvinns ur tobak. Detta är en strategi som företagen har utnyttjat för att framställa produkten som mindre skadlig, och för att kringgå lagen som reglerar tobaksprodukter.

Genom att påstå att produkterna är fria från tobak, och ta bort den bruna färgen samt oftast smaken av tobak, har företagen tidigare undkommit tobakslagens alla regler gällande exempelvis marknadsföring, försäljning, skatt och åldersgräns. De har därför kunnat locka konsumenter, även unga under 18 år, genom attraktiv design, tilltalande smaktillsatser, och reklam. Sedan 2022 gäller samma åldersgräns som för andra nikotinprodukter (18 år), men fortfarande spenderar stora tobaksföretag miljonbelopp på att sponsra kända profiler för att marknadsföra vitt snus i sociala medier, och i en undersökning om ungas attityder till tobak 2020 svarade över en femtedel av unga i 14-18 års ålder att de ofta ser reklam för tobaks- och nikotinprodukter. 65 procent svarade att de tror att unga testar nya nikotinprodukter för att de verkar mindre farliga än traditionella tobaksprodukter. En stor del uppgav också att unga lockas att vilja testa på grund av att produkterna förekommer i populärkultur. De uppgav också att de lockande smaksättningarna  har stor betydelse. Många unga beskriver det som att ”nästan alla använder det” och att det är lätt att få tag på, billigt och ”superfräscht” med goda smaker som hallon-lakrits, hubba-bubba eller cappuccino.

Vitt snus, likt övriga tobaks- och nikotinprodukter, är mycket beroendeframkallande och medför en lång rad allvarliga hälsorisker. SBU:s rapport Samband mellan snus, e-cigaretter och tobaksrökning, har dessutom fastslagit att personer som använder snus eller e-cigaretter också oftare börjar röka traditionella cigaretter, jämfört med personer som inte använder tobak eller nikotin.

Här finns mer

Film om vitt snus
Infoblad om nya nikotinprodukter – A Non Smoking Generation

Artiklar:
Lagarna som behövs för att skydda barn
Godis- och fruktsmaker lockar barn att använda nikotin
Tobaksbolag satsar 12 miljarder för att nå nya kunder

Rapporter:
Novusrapport 2020 – Tobak i ny förpackning
Rapport – hur tobak porträtteras i media
SBU:s rapport

Vad vill du veta mer om?